Lauwersoog

Een Bukhanka kopen: bezint eer ge begint!

Het was ongeveer juli 2020 dat wij verliefd werden op de legendarische Bukhanka. De Russische tegenhanger van het Volkswagenbusje, maar dan 4×4. De bestuurder van een Bukhanka wordt toegelachen, uitgezwaaid en nagekeken, ontdekten wij tijdens onze Bukhanka testweek in oktober. Mensen steken hun duimen omhoog, snijden je af op de snelweg of vallen bijna van hun fiets als ze een Bukhanka zien rijden. De bestuurder van een Bukhanka is een gelukkig mens. Je herkent hem aan zijn grote glimlach achter het stuur. Hij is ook onverstandig, avontuurlijk, eigenwijs en geduldig. Dat zie je niet, maar dat weet je als je je gaat verdiepen in de aanschaf van zo’n busje. Wij zijn er (nog steeds) mee bezig en delen graag onze ervaringen. We zijn ook benieuwd naar jouw tips! Onze grote wens is om april 2022 op wereldreis te gaan met onze eigen Bukhanka, die ons door ieder avontuur zal slepen. Het is nog spannend of dat gaat lukken.

Waarom een Bukhanka?  

Ons aanvankelijke wereldreisplan was om vanaf oktober 2021 een jaar door Midden-Amerika en daarna door Azië te reizen. De route hadden we in grote lijnen uitgestippeld. We hadden een flinke lijst gemaakt van alles wat we moesten regelen: huis, verzekeringen, inentingen, etc. Toen kwam corona. Goed voor de spaarrekening, slecht voor de planning. We bedachten (net als de rest van de wereld) dat reizen met een camper misschien een goed idee zou zijn. Het is fijn om je eigen bed en toilet bij je te hebben. Bovendien kun je wat meer meenemen dan wanneer je met een rugzak vertrekt.

In Botswana, Namibië, Oman en Australië reisden wij met Landcruisers en daktenten. Het zogenaamde “overlanden” vinden wij een geweldige manier van reizen. De vrijheid, het 4×4 rijden, het kamperen en off grid gaan valt voor ons onder de noemer “ultiem reisgeluk”. Maar een Landcruiser is duur in de aanschaf en als het regent, willen wij graag comfortabel binnen kunnen zitten. Een daktent vinden wij daarvoor minder geschikt.  

Een Bukhanka is de ideale oplossing voor al onze wensen: betaalbaar, 4×4, compact, nauwelijks elektronica en met een hefdak of pop-up dak om te bouwen tot een zelfvoorzienende camper. Maar de nadruk ligt voor ons toch op FANTASTISCH MOOI. We zijn als een blok gevallen voor de looks van deze Russische krachtpatser.

Tip: huur een Bukhanka, om te ervaren hoe het rijden en reizen met een Bukhanka is. Het is namelijk effe wennen.

Op wereldreis met een Bukhanka? 

Het kan. Tenminste, dat denken wij. Tegenwoordig zijn er in Zuid-Amerika, Midden-Amerika, Afrika, Azië en Europa dealers waar je onderdelen kunt verkrijgen. (Klik hier voor de kaart). Het “Russische broodje” staat bekend als onbetrouwbaar, maar niet kapot te krijgen. Verkopers waarschuwen je voor de slechte Russische kwaliteit en afwerking. Wij zijn van plan om verschillende reserveonderdelen mee te nemen en Eric gaat een cursus autotechniek doen. De basics moet je natuurlijk onder de knie hebben, maar dat geldt voor ieder vervoermiddel als je lange tijd gaat reizen. Het is een kwestie van verwachtingen bijstellen. Wij rekenen op een forse portie autopech en ik reken op de stalen zenuwen van Eric.  

We hebben wel bedacht dat we misschien beter richting Rusland kunnen reizen, dan de Bukhanka verschepen naar Midden-Amerika. Dit vanwege de makkelijke beschikbaarheid van onderdelen en de bekendheid van het modelletje uit 1965 bij lokale garages. Daarom hebben we een nieuwe route bedacht. We hopen in april 2022 te vertrekken naar Turkije, Iran, alle Stan-landen, Kirgizië, Rusland en verder. De planning kunnen we echter pas maken als we ook daadwerkelijk een Bukhanka hebben en de grenzen weer opengaan. Zover is het helaas nog niet. 

Aankoop en levertijden 

Nog zo’n ding: de levertijden. Een Bukhanka aanschaffen is een kwestie van geduld en dat geldt zowel voor een nieuwe als voor een rebuild. Misschien vind je een bestaand model op de markt dat voldoet aan jouw wensen. Dat is mazzel en veruit het snelst. UAZ Nederland uit Zutphen is sinds 2018 de officiële distributeur en levert nieuwe modellen rechtstreeks vanuit de fabriek in Rusland. Reken op een jaar levertijd, dan word je niet teleurgesteld.

Als je voor een rebuild kiest, kun je bijvoorbeeld terecht bij UAZ-Specials. Zij zijn ook gevestigd in Zutphen, de Bukhanka-hoofdstad van Nederland. Erik Tissingh laat oldtimers volledig volgens jouw wensen reviseren in Oost-Europa en zorgt voor de import en goedkeuring bij de RDW. De levertijd is afhankelijk van de garages waarmee hij werkt in Polen, Rusland en Bulgarije en daarmee best onvoorspelbaar, hebben wij ontdekt. Het komt zoals het komt.

Je kunt een poging doen om zelf een Bukhanka te importeren. Vanuit Rusland is dat bijzonder ingewikkeld, vanuit Europese (voormalig Oostblok)landen blijkbaar iets makkelijker. Wij hebben erover gelezen en geconcludeerd dat we er niet aan moeten beginnen. Te lastig als je geen verstand hebt van het invoeren van auto’s en geen connecties hebt.

Wat kost een Bukhanka? 

Voor een nieuwe Bukhanka ben je ongeveer € 33.000,- kwijt. Je rijdt dan een 2,7 liter benzinemotor (de oude modellen hebben een 2,4 liter), met een vermogen van 112 PK en een verbruik van 1 op 8 liter. Er zijn allerlei uitbreidingsopties mogelijk, zoals een lier, reservewieldrager, roofrack, bodylift en zelfs airco. Natuurlijk hangt overal een prijskaartje aan. Op de website van UAZ Nederland zijn de prijslijsten terug te vinden.  

Voor een totaalprijs van € 18.000,- heb je een volledig nieuw opgebouwde Bukhanka op Nederlands kenteken. Het busje krijgt een 2,7 motor, schijfremmen, rem- en stuurbekrachtiging en een moderne versnellingsbak. Interessant is dat de Bukhanka de oldtimer status behoudt, waardoor je geen wegenbelasting betaalt.  

Gebruiksaanwijzing

Besef dat een Bukhanka een busje met een bijzondere gebruiksaanwijzing is. De versnellingsbak bedien je op gevoel. De deuren smijt je dicht. (Ook als je ‘s nachts op de camping naar het toilet moet en eigenlijk niemand wakker wilde maken.) Op de snelweg rijd je rechts, 100 km is hard genoeg, de linkerbaan is voor anderen. Als het regent kan hij gaan lekken. Als het buiten 25 graden is, wordt het binnen al snel 40 graden. De motor ligt immers in de voorbank. Onderweg pauzeer je regelmatig om je benen te strekken, want van de Spartaanse stoelen krijg je een houten kont. Kortom, rijden in een Bukhanka is een beleving. En zoals ik al zei: je krijgt er veel voor terug. Zwaaiende voorbijgangers en een groot gevoel van geluk doen je alle ongemakken snel vergeten.

Tip: Laat je goed adviseren voordat je een Bukhanka koopt.

Welke opties vinden wij belangrijk? 

Wij zijn geen autokenners, maar hebben wel reiservaring en vaak 4×4 gereden. Daarop baseren wij onze keuzes. We vinden het belangrijk dat er een moderne 2,7 liter motor in onze Bukhanka ligt. We willen all-terrain banden, een extra reserveband en een lier. Met een lier “kopen we vertrouwen”. Mochten we ergens off-road gaan, dan kunnen we meer risico nemen. We zien af van een sperdifferentieel. Dit heeft te maken met de hoge kosten en wij hebben hem nog nooit nodig gehad (ook niet in de zandwoestijn van Oman). Wel willen we een stuurstangbeschermer en ophoging voor meer bodemvrijheid. Verder een startonderbreker en een goed veiligheidsslot. Extra verlichting, want de basisverlichting van een Bukhanka is nogal minimaal. We laten comfortabelere stoelen plaatsen, in de hoop op iets meer rijcomfort. We gaan immers duizenden kilometers rijden.

Radiovoorbereiding vinden we niet nodig, omdat we altijd gebruik maken van een JBL-box. Een snorkel zou alleen voor de show zijn. Als het water zo hoog komt als de snorkel, is het hele interieur van de camper al naar de Filistijnen. Zo diep zullen wij nooit gaan. Het standaard roofrack voor de Bukhanka niet zo stevig, dus wij laten een ander model maken. Op ons dak komen straks zonnepanelen en een kist met reserveonderdelen. We moeten met gerust hart over het roofrack kunnen lopen. Over een airco hebben we serieus getwijfeld. In de zomer kan het flink heet worden in de cabine, omdat de motor daar ligt. Het schijnt echter een heel gedoe met elektriciteit te zijn om airco in een camper aan te leggen. Bovendien is een oldtimer met airco best raar.   

bron: UAZ

Ombouwen naar camper

Het ombouwen van de bus naar camper gaan we zelf doen. Eric is superhandig en heeft er heel veel zin in. We hebben al nagedacht over een handige inrichting. Het interieur moet tegen een stootje kunnen. Het is bijvoorbeeld heel vervelend als de deurtjes open trillen onderweg. We willen binnen en buiten kunnen koken en maken een eenvoudige buitendouche, met koud water. Een pop-up dak en luifel horen erbij. Het meest bediscussieerde item is het toilet. Wat mij betreft wordt het een eco-toilet. Wat Eric betreft komt er helemaal geen toilet. Een jaar lang in de bosjes? No way!

Tip: kijk bij de RDW en Belastingdienst naar de inrichtingseisen voor een camper.  

Onderhoud van een Bukhanka 

Nou, daar zijn wij ook heel benieuwd naar! Het is bekend dat een nieuwe Bukhanka begint te roesten als hij van de band rolt. In Nederland moeten alle lasnaden nagelopen worden om ze dicht te kitten. Wij hebben tijdens onze Bukhanka testweek ervaren hoe vervelend het is als de schuifraampjes lekken, maar ook dat moet je op de koop toe nemen. De kwaliteit blijft Russisch. Hoewel Erik ons heeft beloofd dat zijn schuifraampjes waterdicht zullen zijn. Eerst zien, dan geloven.

In de facebookgroep UAZ Bukhanka aanmodderaars lezen wij veel hoopvolle verhalen over het onderhoud van een Bukhanka. Persoonlijk zouden wij het prettig vinden om onze Bukhanka goed in te kunnen rijden, voordat we hem meenemen op wereldreis. Zo kunnen we ervoor zorgen dat hij als een zonnetje loopt op moment van vertrek. En als je rekening houdt met veel onderhoudskosten, kan het alleen maar meevallen.  

Tip: Word lid van de facebookgroep Bukhanka aanmodderaars  en kijk op de website van de community Bukhanka liefhebbers voor nog meer informatie

Wel of niet een Bukhanka kopen?

Het kopen van een Bukhanka is geen logische keuze. Het is zelfs onverstandig en eigenwijs, maar je wordt er een gelukkig mens van als je van avontuur en onzekerheid houdt. En als je geduld hebt. Of wij voldoende geduld kunnen opbrengen is helaas nog niet met zekerheid te zeggen. In de tussentijd dromen wij ervan om Bukhanka-eigenaren te worden. Als het zover is laten wij dat natuurlijk weten en zullen wij ook verslag doen van de manier waarop wij hem ombouwen. Fingers crossed. Wij zijn klaar voor het grote avontuur in een legendarische Bukhanka. Kom maar op met alle uitdagingen!

10 reacties op “Een Bukhanka kopen: bezint eer ge begint!”

  1. Leuk artikel. Wij plannen met onze bukhanka via jullie route te rijden naar Tokyo. We hebben onze bukhanka net binnen. Gekocht bij Verbeek en 6 maanden later was die binnen met alle opties erop. We zijn Bram nu aan het inrichten. Er zit al een pop-up dak op en voor komt een kist op maat voor tafel en stoelen. De auto rijdt heerlijk maar dat ik ook niet zo gek na een serie 3 landrover?

  2. Hoi Eric & Claudia,
    Ook wij ( Kitina & John Paas) hebben goed nagedacht, maar waren wel snel doordrongen van het feit dat dit voor ons de juiste camper zou zijn. Ooit begonnen met een VW `T3 Reimo, aansluitend bijna 20 jaar met onze Iveco 4010WM 4×4 geheel Europa doorkruist en nu in bezit van een UAZ Bukhanka. Wij zijn echte vrij kampeerders, zoeken nooit campings op, zijn veel onderweg, max. twee/drie dagen op een plek en weer verder. Gaan graag en veel van gebaande paden af en de Bukhanka is de juiste keuze. Wij hebben de Bukhanka door Smartbuscampers ( Martijn Kooper) volledig laten inrichten als volwaardig twee persoons camper, incl. oven en buitendouche. Door Verbeek Zutphen is de Bukhanka overland gemaakt, verhogingsset, vrijloop, standkachel, snorkel, lier, grotere voor-en achterbumper, extra setje led verstralers,roofrack, coupler tec anti roest, etc etc. Ik kan jullie de verhogingsset van harte aanbevelen want de Bukhanka rijdt zoveel beter dan het testexemplaar die dit niet had. We hebben de terugreis van Zutphen naar Heerlen als zeer prettig ervaren ( veel blije reactie’s en opgestoken duimen) want hij is redelijk stil, rap genoeg, op de snelweg comfortabel en verbruik met ook binnendoor routes zo rond de 1:9.2. Al met al, wij hebben ‘m pas, maar zijn vooralsnog zeer tevreden. Terrein capaciteiten gaan we pas na de inrijperiode testen…en in Zuid Limburg mogelijkheden te over. Anders de Ardennen wel!

    1. Ctheworld – Reisblog voor avonturiers.

      Wat leuk om over jullie ervaringen te lezen. Het lijkt ons ook een hele goede keuze voor een reis die niet langs de gebaande paden gaat. Voor jullie zelfs met een oven! Subliem!

  3. Een verhogingsset is vrij zinloos. De laagste punten zijn de wielasssen en de kroonwielen.(21 cm) Al zou je de auto een halve meter verhogen verander je daar niets aan. het blijft 21 cm. Deze sets bestaan alleen maar voor de looks. Je zou iets kunnen verhogen door grotere wielen te nemen maar dan moet ook de versnellingsbak ed worden aangepast. Wat een lichtbalk betreft zou je eens moeten kijken op ledhandel24.nl. Dat is een bedrijf dat veel levert aan boeren voor op hun traktoren. Geen enge alibaba spullen maar kwaliteit. Maar je bent wel meer dan de helft goedkoper uit dan bij de gangbare 4×4 dealers. Je mag er van uit gaan dat boeren ook kwaliteit verwachten. Ik ben er uitermate tevreden over.

  4. Beste Jan, een verhogingsset behelst meer dan alleen maar looks. Andere veerpakketten, schokbrekers en zelfs een demper op de stuuras. Ik heb in beide Bukhanka’s gereden ( een met en een zonder) en kan proefondervindelijk met droge ogen beweren dat de afvering en het weggedrag beter is. En wat is leuker dan boven op een RangeRover neer kijken 😉 mvg John.

    1. Met andere veren enzo zou dat goed kunnen. Maar wat bodemvrijheid betreft veranderd er niets. Persoon lijk geniet ik van het deinen. Maar dat is persoonlijk. En ook ik kijk ook al neer Op rangerovers en transporters hoor! :-))

    2. Ik zie mijn eerste reactie niet terug dus nog maar een keer.
      Ik kan mij voorstellen dat andere vering en zo het rijgedrag verbeteren. Maar dat veranderd niets aan de bodemvrijheid en daarop reageerde ik.Persoonlijk vind ik het deinen leuk. En om nog in te gaan op de oorspronkelijke opmerking. Ik vind de stoelen prima. (ook al ben ik eigenlijk alleen maar luxe autostoelen gewend) Wat betreft de warmteafgifte van de motor. Daar merk ik niets van. De deksel wordt iets lauw. Ik ben wel blij met de ingebouwde airco. Maar ik zou sowieso nooit meer een auto zonder willen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.