Reis naar noorwegen

Reis naar Noorwegen: we go North!

(Reisverhaal) Het noorden van Noorwegen trekt aan ons. We zijn nieuwsgierig naar het leven boven de poolcirkel. Het was niet de bedoeling van deze vakantie, maar nu het arctische landschap binnen bereik ligt, willen we er toch graag naar toe. Via de spectaculaire Kystriksveien kustroute hoppen we van (schier)eiland naar (schier)eiland. Bruggen en veerboten brengen ons noordelijker dan we ooit zijn geweest. We go north! We kruisen de noordpoolcirkel en verwonderen ons over de paradijselijke natuur van de Lofoten en de Vesteralen. Deze reis naar Noorwegen blijft ons verbluffen.

Lees ook het begin van dit reisverhaal: een roadtrip naar Noorwegen van Zuid naar Noord

Kystriksveien

Met vier zelfgevangen makreelfilets in de koelbox reizen we verder langs de Kystriksveien route. Dit is de langste en duurste (!) Nationale Toeristische Route van Noorwegen. De zes veerboten kosten niet alleen geld, maar vragen ook om een slimme planning. Gelukkig is Eric erbij. Hij maakt een nauwkeurig plan de campagne. Om half 7 gaat de wekker, zodat we op tijd voor de eerste overtocht zijn.

Helgelandsbrug

De dag is grauw en koud, het landschap grijs en mistig. Om ons heen liggen honderden eilandjes, bewoond of onbewoond. De glans van de omgeving wordt vervaagd door het sombere weer. We maken foto’s van de Helgelandsbrug over het Leirfjord en dat ruïneert (zonder dat we het weten) bijna onze planning!

Achteraan aansluiten

Als we bij de tweede veerboot aankomen staat er al een lange rij. We sluiten aan. Ik wandel naar het toilet en tel de auto’s. We zijn nummer 25. Gaat dat passen? De volgende boot vertrekt pas over 2 uur, dus we willen graag mee. Er komen 30 voertuigen van boord. Wij kunnen mee, maar een lange rij auto’s blijft staan. Rond de middag zijn de veerboten het drukst. De achterblijvers kunnen hun picknicktafels tevoorschijn toveren. Het is lunchtijd.

We zijn op het eiland van bestemming en slapen in een cabin met uitzicht over het water. Morgen zullen we de poolcirkel kruisen. Dan zijn we serieus in het noorden! Vanavond eet ik eerst verse makreel. Twee porties, want Eric houdt niet van graat in zijn eten.

Overnachting: Polarcamp – Øresvik

Polar camp

Zon!

Als een kind zo blij. De lucht is helder. Eric en ik hebben er zin in. We vervolgen onze reis door Noorwegen. De kustweg buigt en duikt over de eilanden en wij buigen en duiken mee in onze rode brandweerauto. Tijdens de eerste ferryovertocht passeren we de metalen wereldbol die de poolcirkel markeert.

Poolcirkel

Svartisen gletsjer

Na de volgende oversteek stoppen we. Ik moet nodig naar de wc. De autoslinger gaat voor ons uit en wij rijden er daarna in alle rust achteraan. Verderop willen we het voetpontje naar de Svartisen gletsjertong nemen. De gletsjer ligt op 1500 meter en de tong komt tot diep in de vallei. Het is de laagst gelegen gletsjer op het vasteland van Europa. Aan de overkant kun je een fiets huren om naar het ijs te fietsen. Leuk!

Dan moet je wel een beetje doorrijden als je van de ferry komt. We staan achteraan in de rij. Nu zijn wij het die de picknicktafel tevoorschijn kunnen halen. Het voetpontje gaat 1x per uur en is behoorlijk druk. We berekenen onze kansen voor de terugkeer en druipen af. De kans dat we straks de ferry naar Lofoten missen is te groot. Geen gletsjer voor ons. Mijn schuld.

Gletsjer reis naar Noorwegen

Stairway to heaven

Door naar de “stairway to heaven”: een steile trap met 1129 treden tegen de Glomfjord berg. We zullen de top echter niet bereiken. De stairway is afgesloten. Het zit niet mee vandaag. Bij Sjunsford vinden we een mooie picknicktafel aan de rivier. We geven ons er maar aan over.

Viezig

De rivier is blijkbaar een populaire visplek voor locals uit Bodø. Ze vissen op zalm. Tenminste, dat vertelt de oude man ons, die even bij ons aan tafel schuift. Hij is vriendelijk, spreekt uitstekend Engels en ziet er een beetje viezig uit. De afgelopen dagen heeft hij zich niet gewassen, ruik ik. Zijn shirt heeft hij achterstevoren aan en de slaap in zijn ogen is nog niet weggepoetst. Tijdens het praten port hij met een tandenstoker tussen zijn tanden. Het werkt, want er vliegt iets uit zijn mond. Hij is misschien niet zo proper, maar extraverter dan de meeste Noren. Ze komen vaak wat norsig op ons over. Een praatje op de camping maak je niet zomaar. Veel Noren zijn erg op zichzelf.

Overnachting: Sakrisøy Gjestegård – Moskenes

Verkeersborden Noorwegen

Lofoten

De Lofoten liggen als een drakenrug in de zee: langgerekt met scherpe punten. Gisteren kwamen we pas laat in de avond aan. Deze morgen ontwaken we in een guesthouse uit 1880. Ooit was het een statig, wit landhuis. Nu een alleraardigst toeristenverblijf.

Guesthouse lofoten

We starten onze verkenningstocht in het meest zuidelijke dorpje Å. Korter kan een plaatsnaam niet zijn. De auto blijft buiten het dorp op de parkeerplaats en wij wandelen langs de typische ossenbloed rode vissershuisjes. Aan houten stellages hangen nog wat vissenkoppen te drogen. De grote stokvis oogst is echter al achter de rug. Wat zal het in april stinken op de Lofoten, als alle kabeljauw te drogen hangt. Bij het uitzichtpunt speuren we de zee af, maar zien geen orca’s. Onze toeristenplattegrond beloofde er twee in deze baai.

Pop Lofoten
Stokvis Lofoten
Dorpje A
Uitzichtpunt A Lofoten

Reine en Nusfjord

In het beroemde en toeristische vissersdorpje Reine genieten we met volle teugen van een cappuccino aan het centrale plein. De zon maakt dit een dag met een gouden randje. Wat een mazzel. Wat een heerlijkheid.

Nusfjord is nóg fotogenieker en we kunnen niet stoppen met het maken van foto’s. Ook de drone gaat de lucht in. De omstandigheden zijn ideaal. Blauwe lucht, paarse lupinen, rode huisjes en gras dat groener dan groen is. De dagen zijn lang, en als ze zijn als vandaag, kunnen ze nooit lang genoeg zijn.

Uitzicht over Reine
Nusjford
Luchtfoto Lofoten

Totdat de zon ondergaat zitten we, met een fles wijn uit de kofferbak, op de veranda van ons huisje. Volgens het bordje bij de entree is dit een speciale apen camping. Een uitstekende plek voor ons. Het is bijna half twaalf. Donker wordt het niet, hooguit schemerig. Het is best raar dat je moe wordt, terwijl het nog hartstikke licht is. De biologische klok raakt hier een beetje van slag.

Overnachting: Lofoten turistsenter – Alstad

Strand

We stoppen bij het Rørvikstranda. Ik wil even pootjebaden. Op de Lofoten zijn verschillende kleine strandjes te vinden. Je verwacht het misschien niet, maar door de witte stranden en het turquoise water waan je je in de tropen. Totdat je met je tenen het water raakt. KOUD!!!

Rond het strand, in de kleine baai, zijn wildkampeerplekken voor tentjes. Zo te zien is de locatie in trek bij jongeren en dat snap ik meteen. Wat een fantastische plek! We kijken geanimeerd naar de kampeerders die een verfrissende ochtendduik proberen te nemen.

Schapen Lofoten
Rorvikstanda

Henningsvaer

Verderop langs de weg staan de tentjes op enorme rotsblokken langs de kust. Dat lijkt mij een stuk minder comfortabel. Toch zijn ook deze plekken blijkbaar erg in trek.

We zien klimmers met touwen naar de bergen lopen. De wandelroutes kunnen relaxed zijn op de Lofoten, maar ook zeer uitdagend. Als de zon schijnt is de omgeving op zijn mooist, de beklimmingen des te zwaarder.

Wij brengen een bezoek aan Henningsvaer. Dit stadje ligt verspreid over meerdere eilandjes en er is zelfs een apart eiland voor het voetbalveld. Kosten noch moeite zijn gespaard door de Noren. Kijk maar eens naar de luchtfoto’s van Henningsvaer op Google.

Henningsvaer

Trollenfjord

Eerder deze reis naar Noorwegen, werden we getipt om een boottocht naar het Trollenfjord te maken. Dit fjord is smal en heeft steile wanden. Vanuit Solvaer maken we de trip, waarop ons ook zeearenden worden beloofd. Het liefst hadden we papegaaiduikers gezien, maar voor deze koddige vogels zijn we helaas te laat in het jaar.

Nog voordat we bij het Trollenfjord zijn, wordt de boot stilgelegd en mogen we vissen. Eric is helemaal in zijn nopjes. Dit wisten we niet. Hij haalt er vijf aan boord. Al snel krijgen we in de gaten dat ze meeuwen en arenden gaan voeren met de vissen die we nu vangen. Hmm. Dieren voeren voor toeristen is eigenlijk niet oké.

Overnachting: Old Harbour Store – Lødingen

Vesterålen

Na de Lofoten maken we een uitstapje naar de Vesterålen, een eilandengroep boven de Lofoten. Op Langøya bezoeken we Nyksund, volgens de Lonely Planet een afgelegen kunstenaarsdorpje. Het is een druilerige dag. De onverharde kustroute is absoluut mooi. In het dorpje spotten we geen enkele kunstenaar. Wel een tweedehands winkel en een koffietent waar we niet binnen kunnen, omdat er een groep toeristen in aantocht is. We gaan vroeg naar de camping. Het is een perfecte dag voor het draaien van een wasje. En wie weet, zitten er nog wat apen.

Overnachting: Oppmyre camping – Myre

Nyksund

Andøya

De Nationale Toeristische Route langs de kust van het eiland Andøya is weer een topper. Het openbaar toilet bij picknickplaats Bukkekjerka is wat mij betreft het hoogtepunt. Plassen met een fenomenaal uitzicht, in een hoogstaand stukje architectuur. Je kunt mij niet blijer maken.

Vanuit de dorpjes Bleik en Andenes is het mogelijk walvissentochten te maken. Wij hopen op de veerboot naar Gryllefjord iets te zien, maar de kapitein haalt ons snel uit de droom. Hij vertelt dat de walvissen al een paar weken geleden naar de open zee zijn vertrokken.

Openbaar toilet

Senja

Het eiland Senja is een pareltje. Lang niet zo druk als de Lofoten en Vesterålen, maar zeker zo mooi. Bovendien is het weer een prachtige dag. Mijn ogen raken nog overbelicht.

Reis naar Noorwegen
Bergsbotn

Makreel fileren

We zoeken een visplek, want Eric heeft er weer zin in. De eerste makreel ligt binnen een paar minuten op de kade. Aan mij de schone taak om er filets van te maken. Ik verzamel moed. De vis zit in een plastic zak, maar flappert nog af en toe. Stuiptrekkingen naar het schijnt. Damn, wat is dit akelig!

Met een handdoek en plastic zak om mijn handen ga ik de makreel te lijf. Ik snij zijn kieuwen door en duw het mes achter de zijvin in zijn lichaam. Dat heb ik op YouTube gezien. Het is een bloederig geheel en ik durf niet zo goed. Volgens mij heb ik zijn organen geraakt. Ik gooi het mislukte filetje weg. Een cadeautje voor de meeuwen.

Als we straks een jaar gaan reizen moet ik op zijn minst vis kunnen fileren. Ik zet door. Take 2. De andere kant gaat al beter. Eric vangt nog een makreel. Sjonge. Nou moet ik weer! Ik kijk naar de spartelende vis en spreek mezelf moed in. Kom op Van Dongen. Niet peeuwen. Na een tijdje staren naar de vis, verman ik me en snij twee redelijke filets. Mijn handen zitten onder het bloed en ik ruik een uur in de wind. Nu ben ik er wel klaar mee. De rest van de vangst mag Eric teruggooien.

Overnachting: Norwegian Wild – Vangsvik

Makreel vissen
visplek

Reis naar Noorwegen

Wat een verbluffend mooi land is Noorwegen! Hoe hoger je komt, hoe mooier het wordt. We zijn blij dat we ervoor hebben gekozen om zover naar het noorden te rijden. Het lukt ons redelijk om de regen te omzeilen, maar niet helemaal. Noorwegen is een ideaal land voor een roadtrip met de auto, maar met een camper is het helemaal feest. Je mag bijna overal gaan en staan. We zien ook veel tentjes, populair onder jongeren. Het leek ons een slecht idee, vanwege het weer. Eerlijk gezegd valt dat best mee. We hebben tot nu toe pas drie natte dagen gehad.

We zijn nu twee weken op reis in Noorwegen. Nog 1 week te gaan. Gaan we verder naar de Noordkaap? Of keren we om? De kilometerteller tikt door en we moeten nog terug naar Nederland rijden. Volg ons en lees volgende week hoe deze reis eindigt.

Lees verder hoe onze vakantie in Noorwegen een rondreis door Scandinavië werd.

Kus een vis

Meer lezen over Noorwegen:

23 reacties op “Reis naar Noorwegen: we go North!”

1. Wat een mooie reis, wat een prachtige foto’s van mooi plekjes waar jullie hebben overnacht; en wat leuk om jullie verhaal te lezen! geniet nog van jullie laatste week!

1. Leuk om jullie verhaal te lezen, terwijl wij genieten van de Franse Haute Provence. Je zorgt weer voor het ultieme vakantiegevoel Claudia
        PS, een vis fileren moet een Van Dongen zonder probleem kunnen doen ???

2. Wat ontzettend mooi allemaal! Ik heb altijd al graag naar de Lofoten gewild, maar als ik jullie foto’s zie kan ik helemaal niet wachten! Prachtig!! Geniet nog van jullie reis!

3. Wat een super mooie foto’s. Een reis waar ik jaloers op ben. Vorig jaar zijn mijn oom en tante naar de noordpoolcirkel gefietst! Toen ook al zulke mooie plaatjes gezien. Ik denk dat ik ook een keer daarheen moet?

1. Mooi! Zo ver zijn wij nog nooit gegaan. Leuk verteld, ga weer helemaal terug naar vroeger toen Pim z,n vissen aan het vangen was.

4. Eric en Claudia wat een mooie reis zijn jullie aan het maken.
    Claudia weer levendig weergegeven, alsof ik zelf meereis.
    Wat een mooie ongerepte natuur en daarbij de prachtig blauwe lucht.
    Een mooie impressie van Noorwegen, dankjewel.❤️

5. ‘want Eric houdt niet van graat in zijn eten’ ?
    Prachtig verhaal als verjaardagscadeau weer, het wordt een traditie!
    Veel plezier nog!

6. Eric en Claudia wat een prachtige reis! En wat een leuk geschreven blog ik krijg ook zin in Noorwegen ??
    Mooie foto’s, jaloersmakend! jullie komen lekker ver, ik zou lekker doorrijden, zou wel eens willen zien hoe de noordkaap is ? ?
    Is het te doen qua reisafstand?!

1. De Noordkaap, goed idee! ?
      Een normaal mens vindt dit waarschijnlijk veel te ver rijden, maar wij vallen niet in die categorie. Omdat Eric niet goed kan lopen, is het wat meer roadtrippen deze reis. Normaal gesproken zouden we meer wandelingen maken.
      Ons advies: de boot van Kiel naar Oslo nemen en daarna doorrijden naar Lofoten, Verseralen en Senja. Dat is een fantastische route. Prima te doen, zeker met een camper. Ook leuk voor de kids. Die gaan dat koude water wel in.

7. Ik zit je blog gewoon nog een keer te lezen Claudia. Krijg heimwee. Wat een prachtige reis. In 2017 hebben wij ook zo genoten van onze reis naar het noorden. Ik wil zo weer terug.