Ga naar de inhoud
UAZ Bukhanka testweek

UAZ Bukhanka testweek: gaan we het doen?

Het regent pijpenstelen. De stoeltjes en tafel staan op de bijrijdersstoel: net op tijd binnengehaald. Het is een teringbende in de camper en wij passen maar net tussen alle rommel. Geen plekje is onbenut. De provisorisch opgehangen doeken geven nog een beetje privacy in de avond. Langs de schuifraampjes sijpelt water. Deze camper staat bekend om zijn lekkages, dus we moeten niet doen of we verbaasd zijn. We testen deze week een Russische UAZ Bukhanka: een 4×4 camper waar wij misschien een wereldreis mee willen maken. De vraag is of dat verstandig is. 

UAZ Bukhanka

Wereldreis

Iedereen vraagt het ons: hoe staat het met de plannen voor jullie wereldreis? Moeilijke vraag. Het zijn onzekere tijden. We hebben geen idee hoe COVID-19 zich gaat ontwikkelen. Het is maar zeer de vraag of wij volgend jaar oktober kunnen vertrekken om onze grote droom waar te maken. In onze overpeinzingen kwamen we afgelopen zomer op het idee om te gaan “overlanden”, ofwel met een eigen vervoermiddel op reis. Een camper verschepen naar Zuid-Amerika en geheel corona-proof met eigen bed, bad en wc op pad. 

Als we gaan overlanden, moet het een 4×4 camper zijn. Dat is voor ons vanzelfsprekend. Hij moet ook een beetje betaalbaar zijn, want we moeten het een jaar zonder inkomen zien te rooien. Ons oog is op de UAZ Bukhanka gevallen, een onweerstaanbaar Russisch modelletje uit 1965.  

UAZ Bukhanka testweek

Russische kwaliteit

“Het blijft Russische kwaliteit”, zegt de verkoper tegen ons, als we vragen naar de risico’s. “Ik ga er niet omheen draaien. Een Bukhanka roest als hij uit de fabriek komt, is nooit helemaal waterdicht en de deuren sluiten niet zonder te smijten.” We kijken op YouTube naar Huubs vlogs en concluderen dat het geen goed idee is om zo’n ding mee naar Zuid-Amerika te nemen. Hoewel Huub het wel heeft gedaan. Toch kunnen we de UAZ Bukhanka niet uit ons hoofd zetten. Het blijft liefde op het eerste gezicht. 

Twijfel 

Eric ziet het helemaal zitten om het busje zelf om te bouwen naar camper en op de camperbeurs in Düsseldorf doen we inspiratie op. We struinen Pinterest af voor nog meer ideeën en oriënteren ons op de mogelijkheden om een oldtimer te laten reviseren. Met een grote glimlach maken we enkele proefritten en glijden verder het moeras der liefde in. De twijfel blijft echter steeds de kop opsteken. Het is ons wel duidelijk dat het kopen van een Bukhanka, kiezen voor avontuur betekent. 

UAZ Bukhanka camper

UAZ Bukhanka testweek

Avontuur, daar houden wij van! Maar niet van 7 sloten tegelijk. De eerste week van oktober wordt daarom onze UAZ Bukhanka testweek. De weersvoorspellingen zijn belabberd. We staan er niet zo goed op. In Luttenberg halen we ons schattige huurexemplaar op en rijden er meteen mee naar het Buitenland. Op de camping van Floortje Dessing maken we een vuurtje en steken de bbq aan. In de unisex toiletten klinkt radio 4 en in de BuitenBar ploffen we op de leren bank voor een lokaal biertje. 

De sfeer is leuk, de nacht woelig: 130×180 is toch een beetje krap. De indeling van deze camper is waardeloos en de privacy beperkt door het ontbreken van gordijntjes in de “woonkamer”. Dit kunnen wij beter!

Lees ook: Hippe campings in Nederland: our pick

Koffie!

Via de Hunebed Highway N34 rijden we naar Lauwersoog. Vandaag hebben we een missie: een koffiezetapparaat zonder stekker. Als je een jaar gaat reizen moet je toch een lekker bakkie kunnen zetten? In het dorpje Zuidlaren parkeren we onder veel bekijks onze bus en gaan op onderzoek uit. Bij fietscaffee Klasbak krijgen we professioneel advies en we gaan naar huis met een heuse AeroPress. We hebben ons laten vertellen dat je hiermee de beste koffie zet. Het is blijkbaar een hele rage en er zijn zelfs wereldkampioenschappen AeroPress koffiezetten. Wie weet, doen we nog eens mee. 

Hunebed Highway N34
Bron: AD.nl

Het Booze Wijf

Het regent in Lauwersoog. Hard. De hele avond. Het komt met bakken uit de hemel. Het mooie natuurgebied in de omgeving blijft onbezocht door ons. De bbq staat binnen, ons eten in de koelkast. We gaan naar Het Booze Wijf voor wat warmte en een maaltijd, daarna kijken we een serietje in de camper. De regen sijpelt onderwijl langs het schuifraampje naar binnen. We appen Erik (die ons een Bukhanka wil verkopen) dat wij afzien van schuifraampjes. Hij belooft ons betere exemplaren.

Wind tegen

Wel eens gehoord van de dorpjes Sexbierum en Moddergat? Wij niet! We kiezen voor een bezoek aan Franeker en lunchen bij Brasserie de Stadstuin. Jammer dat het Planetarium al volgeboekt is rond het middaguur, anders hadden we zeker een bezoekje gebracht. 

planetarium Franeker

We gaan door naar de Afsluitdijk. Flinke wind tegen en dat merken we! De Bukhanka schommelt en slurpt. Hij begint te piepen als we bijna aan de overkant zijn. Het blijkt het teken dat we moeten tanken. Een Bukhanka heeft aan twee kanten een tank. Dat betekent dus tanken, afrekenen, rondje rijden, nog een keer tanken en weer afrekenen. In de tussentijd word je gegarandeerd door iemand aangesproken en bevraagd over je fantastische busje. 

UAZ Bukhanka tanken

Hangmat

Het bos roept! is een ongelofelijk fijne natuurcamping in de buurt van Den Helder. We mogen zelf een plekje uitzoeken op het veld. De zon schijnt. Halleluja! Meteen pakken we de reishangmat uit, die ik van Tropilex heb gekregen om uit te proberen. Het is een compact pakketje en binnen een paar minuten hangt hij tussen de berkenbomen. “Ga jij maar eerst”, zeg ik tegen Eric. Hij is tweepersoons en geschikt tot 180 kilo, maar ik neem het zekere voor het onzekere. Als de zwaartekrachttest is volbracht, ga ik met een biertje in de mat hangen. Lekker hoor! 

Lekkage

Museum Voorlinden lijkt ons een mooie bestemming voor een regenachtige maandagmiddag. Het museum is gelegen op een prachtig landgoed aan de Noordzee en heeft een boeiende collectie moderne kunst. Ik wilde heel graag de enorme, hyperrealistische mensfiguren “Couple under an umbrella” van Ron Mueck zien.

Bij terugkomst op de parkeerplaats ontdekken we dat de achterdeur heeft gelekt en het hoeslaken zeiknat is geworden. Jakkes, stomme Bu-kak-a. Dit wordt een bespreekpuntje met Erik.

We besluiten naar Rotterdam te rijden om mijn zus, neefje en nichtje en mijn ouders de UAZ Bukhanka te laten keuren. De kids zijn enthousiast. De volwassenen vinden hem charmant, maar of mijn ouders echt blij worden van dit nieuwe avontuur, durf ik te betwijfelen. 

Na Rotterdam gaat de reis door naar… Dongen-city! De gedachte aan ons eigen bed en de droger voor het beddengoed, maakt ons blij. Karin en Rob nodigen ons uit voor een heerlijke stamppot en een gezellige avond, dus we kunnen met een volle batterij door naar het tweede deel van de Bukhanka testweek. 

Ideaal ontwerp

We laten een hoop overbodige spullen achter in Dongen en voordat we verder tuffen, doen we nog een rondje bekenden. Vol trots laten we overal onze nieuwe liefde zien. Hij wordt door iedereen met een brede glimlach ontvangen en intussen is ook ons bedophoog-experiment geslaagd. We willen het bed graag vijfentwintig centimeter hoger monteren, om meer ruimte voor spullen te creëren. Dat moet lukken, zonder last te krijgen van claustrofobie. We bezoeken nog een camperbouwer in Helvoirt die pop-up daken maakt en krijgen steeds meer beeld bij de ideale indeling van onze eigen UAZ Bukhanka. Het is krap, dus we moeten slim ontwerpen. 

slapen in de Bukhanka

Eigenzinnig

In oktober zijn niet alle campings geopend. Begrijpelijk, want het weer is pet. Noorwegen is heilig vergeleken met Nederland in oktober! Het is zoeken naar hippe campings waar we nog terecht kunnen. Gelukkig is De Lievelinge nog up and running. Dit is een eigenzinnige, creatieve plek waar een circusachtige sfeer hangt. Je kunt er de mafste slaapplekken huren en wij kijken onze ogen uit. We ontmoeten Chris en Rik. Ze wonen en werken op de camping en trekken er in de winter op uit met hun Bukhanka. Food for talk! 

Ook de gasten van De Lievelinge zijn bijzonder. Truuske en Jacques nodigen ons uit in de voortent van hun Volkswagen T2. We drinken rode wijn, praten over onze campers en de meest bizarre complottheorieën waar zij in geloven. Wij luisteren met stijgende verbazing en gefronste wenkbrauwen. Het was een onderhoudende avond, dat is zeker!

Veluwe 

Op de Veluwe vinden we de meest keurige camping van deze reis: De Helfterkamp is de beste ANWB-camping van 2019 en 2020. Het gras is groen en de bosjes zijn in bollen gesnoeid. Het contrast met De Lievelinge kan niet groter zijn. Hier geen complottheorieën en weedlucht, maar vriendelijke senioren die onze Bukhanka bewonderen. Hij valt op naast de grijze voortenten. 

We maken tussen de buien door een lekkere kop koffie en verse tomatensoep. Als de dag weer voorbij is, slaan we met een harde knal de deur achter ons dicht. Het kan niet anders, een Bukhanka-dag eindigt altijd met deuren-smijten. We kruipen in bed en terwijl ik nadenk over het benodigd aantal liters in de watertank, is Eric blijkbaar met een verlichtingsplan bezig. In onze hoofden is het nog erg onrustig.

De Helfterkamp

Het regent!

Nog meer regen! Ik word er serieus chagrijnig van. Het houdt maar niet op. We wilden graag burlende herten op de Veluwe zien, maar de dieren houden zich allemaal schuil. We doen nog een vergeefse poging bij de wildobservatieplaatsen. Geen hert of zwijn te zien. Het Kröller-Müller Museum is vandaag het droge alternatief.

Op natuurkampeerterrein Drie installeren we de UAZ Bukhanka voor de laatste nacht. Kees en Yvon komen op de koffie en we frommelen ons met z’n vieren in de woonkamer. Buiten regent het immers. Anderhalve meter is helaas niet mogelijk en als de zuurstof op is, gaan we naar een bosrestaurant in de buurt. Het laatste avondmaal van onze week is lekker en gezellig.

UAZ Bukhanka: ja of nee?

Poetsen, wassen, tanken en inleveren. We hoeven hem pas aan het eind van de dag terug te brengen, maar we zijn er wel klaar mee. Klaar met het natte gras, het smalle bed en vochtige kleren. Klaar met de beperkte ruimte en de gedeelde badkamer. Maar toch. De liefde voor de UAZ Bukhanka is er niet minder om geworden. Of de aanschaf verstandig is? Nee, waarschijnlijk niet. Of het leuk is? Ja, absoluut! Overal waar we met deze camper komen worden we toegelachen en aangesproken. Duimen gaan omhoog. Op de snelweg worden we gefilmd. Iedereen wordt blij van een Bukhanka en wij waarschijnlijk nog wel het meest! Het staat vast: je leven wordt leuker met een UAZ Bukhanka. We gaan het doen. Natuurlijk gaan we het doen! We gaan voor avontuur en volgen de zon, want een week als deze willen we nooit meer meemaken.

poetsen UAZ Bukhanka

16 gedachten over “UAZ Bukhanka testweek: gaan we het doen?”

  1. Prachtig verhaal ! Na 34 jaar met Land Rovers de wereld (Europa + de randen dan) met een LR OneTen gedaan te hebben, zijn we aan wat anders toe. En een nieuwe Defender past absoluut niet in het (prijs) plaatje.
    Heb met Sander (Importeur UAZ) gesproken en we gaan gegarandeerd een proefrit maken.
    Hoe wij over de UAZ denken; “Een VW busje T2 op een Land Rover Serie III chassis”. Beide niks mis mee! Het VW busje was ‘onpraktisch’ om in te bouwen door de motor achterin en gebrek aan sta hoogte. Beide heeft ‘de Handel’ opgelost. De Land Rovers lekte ook. En Engelse kwaliteit (ehh).
    Wij stammen uit dezelfde periode, resp. 72 en 68 jaar oud. En al sinds 1974 onderweg (naast een baan, dat wel) met Campers.

  2. Heelijk artikel!!

    Hou rekening met een lier, als je geen PTO lier kunt monteren (een mechanische lier die op een speciale as op je versnellingsbak gaat) dat je extra accu(s) nodig hebt. Denk aan de gele optima’s! Want als je flink moet lieren en de lier slurpt je accu sneller leeg als je dynamo kan vullen (en dat doen ze) zit je niet alleen vast maar sta je ook stil…
    En voor een lier heb je een lierpunt nodig of grondanker (grote dure dingen) Want als je je touwtje nergens aan vast kunt maken… dus er een boom, dikke paal of rotsblok staat zit je goed. Maar denk ook aan de extra dingen die mee moeten. D sluitingen, snatchblok (want of je deze Russische baksteen op een enkel kabel uit zuig klei krijgt betwijfel ik, zelfs met een dikke Warn lier. En dan heb je ook al gauw een extra kabel nodig om je lierkabel te verlengen.

    Allemaal spul wat ook weer mee moet en weegt. Een lier laat de wagen voor vaak zo maar een aantal cm in de veren zakken…

    Een sper dif en goede banden kan je overal inzetten.

    Maar is een keuze!

    1. Dit zijn tips van een pro! Super bedankt. Iets om rekening mee te houden. Hopelijk komen we nooit zo ver vast te zitten dat we dit allemaal nodig hebben, maar dit soort kennis helpt zeker in het maken van keuzes. Dank!

  3. Zo’n Bukhanka is ergens een droom van ons. Dat binnen regenen is wel horror! Hoe oud was de Bukhanka waar jullie mee rond reden? En welke upgrades/opties willen jullie op het exemplaar dat jullie gaan kopen, rekening houdend met wat jullie hebben geleerd uit jullie avontuur?

    1. Hoi Jef,
      Jullie behoren dus ook tot de groep dromers! Wij ook nog steeds. We reden rond met een nieuwe, van ongeveer 2 jaar oud. Zelf gaan we voor een rebuild. Dat is goedkoper in aanschaf en wegenbelasting. Bovendien worden ze dan in een garage gemaakt en wij hopen ook met meer aandacht dan in de fabriek. We willen in ieder geval een 2,7 motor, all-terrain banden, extra reserveband, lier, een stevig (custom-made) roofrack, andere stoelen, stuurstangbeschermer, startonderbreker en verstralers. We zien af van een sper-differentieel, omdat het kostbaar is en wij er niet vanuit gaan dat we hem nodig zullen hebben. Ik zal nog eens een blog over onze overwegingen schrijven.

  4. Als u al niet van Sexbierum heeft gehoord wordt die “wereldreis “die u wilt gaan maken zeker een groot avontuur met de nodige ontluisteringen en verbazingen !

  5. Heerlijk eerlijk ! Ik denk er zelf ook over om een Bukhanka te kopen en tot campertje om te bouwen. De nadelen die je hier en daar tegenkomt wegen niet op tegen de charme, het plezier en de mogelijkheden die zo’n bakje biedt.

  6. Wat super leuk geschreven, ik heb genoten van je verhaal! En wil nu ook zo’n toffe canper!! Maar voor 4 is dat toch echt te klein, haha.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.