Eric en Kees genieten van het uitzicht op camping Liyanti

Wat je moet weten over kamperen in Botswana

Kamperen in Botswana vergt lef en gezond verstand. Bij twijfel: doen! Het is de ultieme manier om Afrika te ervaren. Met een 4WD met daktent op pad. Spannend, avontuurlijk en dicht bij de natuur. Wij houden ervan! Maar hou je verstand erbij, want het is niet zonder gevaar. Leeuwen en olifanten lopen ook over de camping als jij de afwas gaat doen.

Slaap in de nationale parken

In de nationale parken van Botswana kun je echt wildkamperen. Dat betekent campings zonder hek. Chobe is ons favoriete park. ’s Ochtends afdrukken van leeuwenpoten naast je auto en ’s avonds een hyena in je keuken. Je moet van avontuur houden en niet zomaar in de stress schieten. Maar als je ’s nachts in je tentje ligt, de Melkweg kunt zien en opschrikt van het gescharrel naast je tent, voel je je intens gelukkig. Ik zweer het je. Het is wel een beetje jammer als je moet plassen. Ik hou mijn plaszak bij de hand, want zo’n held ben ik nou ook weer niet.

Huur een 4×4 met daktent

Je kunt een auto huren en een tent kopen als je aankomt in Afrika. Dit is de meest voordelige optie. In Botswana heb je zeker een 4X4 nodig. Wij gaan voor een 4×4 met daktent: de ultieme manier van kamperen in Botswana. Een Landcruiser is duur, maar een krachtige machine die je overal doorheen trekt. En geloof me, er komen momenten dat je daar heel blij mee bent! Bovendien zijn ze makkelijk te repareren en kan je er bij iedere Afrikaanse garage mee terecht. Maar ook met een Toyota Hilux is niks mis.

Jeep met daktent bij ondergaande zon op camping Deception in de Kalahari

Navigeer met Tracks4Afrika

Zorg voor navigatie. Zeker in de parken heb je dit hard nodig. Wij nemen onze eigen Garmin met Tracks4Afrika mee en bereiden onze route zorgvuldig voor. Dit is nodig, omdat je voor sommige campings in de wildparken reserveringen nodig hebt. Die moet je vooraf plannen. Met Tracks4Afrika kun je redelijk inschatten hoeveel km je moet rijden en hoe lang je erover doet. Let wel op, want je gaat veeeel langzamer dan in Nederland. En blijf flexibel. Onze route werd na 4 dagen al volledig op de schop gegooid. Dat hoort er bij.

Kees en Eric plannen een nieuwe route

Probeer ook te voorkomen dat je na 18 uur nog moet rijden. Het is dan donker en dat maakt het autorijden erg intensief. Er lopen veel mensen langs de weg en wegen zijn niet verlicht. Ook Afrikaanse auto’s zijn niet zelden slecht of onverlicht. In de parken is het overigens niet toegestaan om na zonsondergang nog te rijden.

Camping reserveren

Het liefst reizen wij op de bonnefooi. Maar het hoogseizoen in Botswana laat dat niet helemaal toe. Je bent niet de enige die wil kamperen in de prachtige nationale parken. Veel campings hebben maar enkele plaatsen, dus begin zo vroeg mogelijk met je voorbereidingen. 11 maanden vooraf is echt niet gek. Het is best een gedoe om zelf uit te zoeken hoe en waar je reserveringen kunt maken voor de campings. Veel campings zijn namelijk geprivatiseerd en er zijn in Botswana verschillende organisaties die campings binnen de nationale parken beheren. Wij wilden in ieder geval naar het Central Kalahari Game Reserve (CKGR). De camping “Deception” hebben we via de mail geboekt bij het Department of Wildlife and National Parks (DWNP). En Passarge Valley bij Bigfoot Tours. Dat ging beide erg vlot. Kijk even op de website van Getaway voor nadere uitleg. En ben je er bewust van dat je in de Central Kalahari in kolonne moet reizen. Dat betekent minstens twee auto’s.

Luipaard komt recht op lens af

In Moremi en Chobe is het ons niet gelukt om vooraf iets te boeken. We wilden naar South Gate, North gate, Savute, Linyani en Ihaha. Het contact via de mail liep vreselijk stroef. Uiteindelijk zijn we voordat we naar de parken gingen, in Maun naar de hoofdkantoren van SKL camps en Kwalate Safaris gegaan. Daar hebben we een dag voor uitgetrokken. Het is ons op die manier toch gelukt om kampeerplekken in de parken te krijgen.  We hadden er wel veel vasthoudendheid nodig. Inmiddels heeft SKL camps een mogelijkheid om online te reserveren. Kwalate Safaris heeft dat nog niet. Mijn advies is om Kwalate te bellen (via Skype is dat niet duur). Het is in het hoogseizoen bijna onmogelijk om op de bonnefooi door de parken te trekken. Je kunt er ook omheen rijden. Vanuit Maun kun je dagtrips naar Moremi doen en vanuit Kasane naar Chobe.

Wees goed voorbereid

Als je een paar dagen in een nationaal park verblijft moet je zorgen dat je je eerste levensbehoeften bij je hebt. Maar wat is dat dan? Wat ons betreft: brandstof, water, eten, drank en hout. Zorg in de eerste plaats voor voldoende diesel. Tank overal waar het mogelijk is, ook als je nog een halve tank hebt. Het kan zo maar zijn dat een volgend tankstation geen voorraad heeft. En op de tweede plaats: water, water, water. Je kunt niet genoeg bij je hebben. Drinkwater in grote kannen, maar vul ook het reservoir van je jeep. Zorg dat je nooit zonder komt te zitten. Het is misschien een open deur, maar het is van levensbelang.

closeup van een olifantenslurf en slachttanden

In de grotere plaatsen zijn supermarkten met ruime assortimenten (zoals Choppies), waar je je voedselvoorraad kunt aanvullen. Wij hebben meestal voor een dag of vier eten bij ons. In de meeste jeeps zitten flinke koelkasten waarin je voldoende proviand kwijt kunt. Blikken ravioli zijn altijd handig om achter de hand te hebben. Niet lekker, maar in geval van nood prima te doen. Het is wel slim om rekening te houden met de veterinaire controle posten, die je op sommige plekken (buiten de parken) tegen kunt komen. Hier dien je je vlees af te geven. Het is een preventieve maatregel om de uitbraak van mond-en-klauwzeer onder het vee te voorkomen. En mocht je de grens naar Zambia over willen steken: daar moet je ook je groenten inleveren.

Natuurlijk wil je ’s avonds bij het kampvuur zitten, een wijntje drinken en je dag overdenken. De geur van smeulend hout die in je kleren blijft hangen hoort bij het Afrika gevoel. Langs de wegen koop je bussels hout die je bovenop de jeep kunt gooien. Het is niet de bedoeling dat je sprokkelt in de parken. En wijn uit dozen is ook aan te raden. Niks is zo balen als een kapotte fles wijn in je voorraad la.

Wat kan ik je nog meer vertellen over kamperen in Botswana?

Ach, ik kan nog zoveel vertellen over het reizen in Afrika. Ik raak er niet over uitgesproken. Wil je meer lezen over onze avonturen? Lees dan mijn uitgebreid reisverhaal. Ga er eens voor zitten en beleef Afrika al een beetje. En voor nu sluit ik toch maar af met een paar laatste handige tips:

  • Koop een plaszak (uribag) voor de nachten.
  • Zoete aardappel en pompoen (die groene, ronde) in aluminiumfolie op de bbq: heerlijk!
  • Pas op voor bavianen: ze zijn brutaal en hebben enorme tanden.
  • Hoofdlampjes: niet charmant, wel heel praktisch. Wij hebben ze van het merk Petzl.
  • Hou je aan de maximum snelheid. Er wordt veel gecontroleerd en de boetes zijn fors!
  • Neem oude kleding mee, die je aan het eind van de vakantie weg kunt geven (met de blikken ravioli). Mensen zijn er dolblij mee.
  • Bewaar je mini’s uit hotels. Vrouwen krijgen graag shampoo en zeep.

Verlaten verkooppunt van hout bij een dode boom

Twijfel je nog over je reisroute? Misschien is een combinatie van Zuid-Afrika, Namibie en Botswana wel iets voor jou. Lees dan verder op “Dutchies on the Road”.

13 thoughts on “Wat je moet weten over kamperen in Botswana

  1. Het is niet direct een bestemming wat hoog op mijn lijstje staat. Niet dat het mij niet mooi lijkt maar meer omdat ik niet zo avontuurlijk ben ingesteld. Zo’n 4×4 met daktent lijkt me wel erg praktisch maar ook dan zou ik nog geen oog dicht doen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.