Xigia Beach, Zakynthos

Even onthaasten: een luie vakantie op Zakynthos

(REISVERHAAL) Zakynthos. De foto’s op Google Earth met hoge rotskusten en turquoise zee spreken ons erg aan. Daar willen we heen! We vinden een luxe villa met eigen zwembad en uitzicht op zee. Samen met Henk & Ingrid* gaan we voor 10 dagen ontspannen in luxe. Genieten van mooi weer en lekker eten. Dat is het doel. Op het Griekse eiland Zakynthos valt blijkbaar niet veel te beleven. Perfect! Natuurlijk gaan we een rondje eiland doen en een boottochtje naar het wereldberoemde Shipwreck Beach, maar verder gaan we ons niet al te druk maken deze reis. Dat doen we later dit jaar nog wel. Nu gaan we voor een luie vakantie op Zakynthos.

Check ook: de 9 mooiste stranden van Zakynthos

Gedoe op de luchthaven

Het gedoe begint al bij het inchecken als blijkt dat onze Ingrid ruim 26 kilo jurkjes in haar koffer heeft gestopt. Een vrouw moet iets te kiezen hebben, niet waar? Het kost wat overredingskracht om de lichtgewicht koffer van Henk als compensatie aan te laten merken. Bij Brussels Airlines strijken ze over hun hart. De medewerker die de koffer op de band moest gooien, heeft ons vast vervloekt.

De boodschappen

Als we om 22 uur aankomen in de villa van Chris & Jo, worden we door Linda allervriendelijkst ontvangen met een zelfgebakken cake. In de koelkast staat een koude fles wijn. De minimarkt iets verder op, is nog open tot middernacht. We komen niets te kort. Morgen gaan we de grote boodschappen doen. Onze favoriete bezigheid op de eerste dag na aankomst. Kijken wat er allemaal te koop is in de supermarkt en met een a-sociaal volle kar weer vertrekken. Zo gaat dat meestal.

Chris & Jo villa, Zakynthos

Griekse kookkunst

Eric heeft op Tripadvisor een restaurant met goede recensies gevonden. In het dorp Tsilivi schuiven we aan bij M-eating. Volgens onze reisgids vinden Grieken gezelschap en sfeer belangrijker dan verfijnde kookkunst. De bediening heeft al snel in de gaten dat wij Nederlands zijn, dus de Nederlandse zinnetjes vliegen om onze oren. “Hoe gaat het? Alles goed? Goedenavond. Dankjewel.” Alsof we ons dan beter thuis voelen. Of meer waardering voor het eten krijgen. Nou, mijn gamba’s blijven melig en ik heb de hele avond last van mijn maag. Nee, voor de culinaire hoogstandjes moet je hier niet zijn. Als ik om me heen kijk, begrijp ik wel waarom de recensies goed waren. De enorme Britten likken hun vingers af bij de goed gevulde borden.

Lees waar je wél goed kunt eten: 7x lekker eten op Zakynthos

Roadtrip langs de zuidkust

We gaan op verkenning uit en zakken af naar het zuidelijke schiereiland Skopós. Via de drukke en smalle hoofdstraat van Zakynthos stad rijden we naar de driebogige brug van Argassi. De brug uit 1805 staat voor de kust in de branding. Ze herinnert aan vervlogen tijden, van voor de komst van hotels en strandbedjes.

driebogige brug, Agassi

Via een kronkelige weg komen we op Gerakas Beach. Een prachtige baai, met een zandstrand waar tussen juli en september onechte karetschildpadden nesten. Nu liggen er alleen toeristen. Het is nog niet druk. We zitten in het voorseizoen en dat is wel zo prettig. Alles wijst er op dat Zakynthos in het hoogseizoen knetterdruk kan worden.

Gerakas Beach, Zakynthos

Banana Baya is een lekkere plek voor de lunch. De wind is nog wel wat fris, maar de salade en smoothie maken veel goed. We rijden over de “bergrug” naar de andere kant van het schiereiland om bij Dafni Beach te gaan kijken. Dit is een kiezelstrandje, waar mensen ook in het water liggen om te snorkelen. Wij brengen een Japans bezoek: een paar foto’s en weer door.

Dafni Beach, Zakynthos

Tijd voor een lekker bakkie

Voor het tweede deel van onze roadtrip rijden we naar Keri. Het uitzicht over de steile kliffen is waanzinnig. Turquoise zee. Zo zien we het graag! In het centrum van het bergdorp verheugen we ons op een lekker bakje koffie. We strijken neer op het karakteristieke pleintje en worden bij Katerina’s geholpen door een verdwaalde Limburger! Nederlanders zitten ook overal. Jammer dat ze niet allemaal even goed zijn in koffiezetten. Getverderrie! Hoe komen we nou ongezien van dit slootwater af? Ik ga binnen afrekenen, zodat de rest stiekem kan vertrekken. De koffie die nog op tafel staat, spreekt waarschijnlijk boekdelen.

bergdorp Keri, Zakynthos
uitzicht bij Keri, Zakynthos

Zonsondergang

De villa van Chris & Jo ligt op steenworp afstand van het dorpje Bochali. Een ideale bestemming voor de vroege avond. Het staat bekend om de zonsondergang en het mooie uitzicht over Zakynthos stad. Bij Latas Café genieten we van een uitstekende Griekse maaltijd, terwijl de zon langzaam in de nacht verdwijnt. De dag komt weer aan zijn eind.

uitzicht over Zakynthos stad

Hagel op Zakynthos

Vandaag doen we niks. We slapen tot we wakker worden en niksen rond het zwembad. We niksen op een zonnebedje en niksen totdat het gaat hagelen. Serieus waar! In Nederland is het 33 graden en op Zakynthos vallen de hagelstenen uit de lucht. Het moet niet gekker worden.

Inpakken en wegwezen dus. Klaar met niksen. Als we naar de andere kant van het eiland rijden, begint de zon gelukkig weer te schijnen. Niets is zo veranderlijk als het weer op een eiland! Net als enkele Griekse families brengen we een trage zondagmiddag door bij Taverna Cave Damianos. Wat een fijne en mooie plek. (Dat was een goed idee, Lonneke!) Het uitzicht over de glooiende, groene heuvels en de kustlijn is fenomenaal, de sfeer is zomers en het eten heerlijk.

Onze vakantie draait eigenlijk vooral om niks doen en lekker eten. Avontuurlijk reizen is leuk, maar een luie vakantie op Zakynthos is toch ook heel fijn. Om nog enige activiteit in het programma te fietsen, lopen we vanavond naar de stad. Met gevaar voor eigen leven dalen we langs een drukke weg de heuvel af. Het grote plein in Zakynthos stad is levendig druk. Terrasjes en restaurantjes, muziek klinkt uit de etablissementen. Wij kiezen vanavond voor Prosilio, één van de luxere restaurants op het eiland. Even geen gehaktballetjes in tomatensaus of moussaka voor ons.

Scheepswrakstrand

Daar is het natuurlijk allemaal om te doen: het wereldberoemde Shipwreck Beach. Dit strand staat vandaag bovenaan op onze actielijst. Vanuit het baaitje van Porto Vromi boeken we een boottocht naar het beroemde strand. We varen langs hoge kliffen en kunnen onderweg zwemmen in ondiepe grotten. Het water is kraakhelder. De schipper zorgt voor een vrolijke noot en doet zijn uiterste best om ons de dag van ons leven te bezorgen. Traditionele Griekse muziek moet ons in de juiste, jolige stemming brengen.

Op het witte kiezelstrand met het roestige schipwrak worden we uitgeladen. Net als tientallen andere toeristen. We krijgen een half uur de tijd om onze selfies met het wrak te maken. Jonge meiden staan hier mooi te wezen en met getuite lippen complete fotoshoots te maken. Welkom in de Instagram-wereld. Wij vinden het vooral een hele kunst om plaatjes te schieten zonder onbekenden op de achtergrond.

Knoflook

Beetje bij beetje transformeer ik op Zakynthos tot een heuse knoflookbol. Tzatziki is dagelijkse kost. Volgens mij stoppen de Grieken werkelijk overal knoflook in. Alleen mijn ontbijt is knoflookloos. Op andere momenten is er geen ontkomen aan. Mijn tong prikt de hele dag. Ik ben eerlijk gezegd blij dat ik mijn eigen adem niet kan ruiken.

Gelukkig is knoflook goed voor je gezondheid. Net als een bad met zwavelhoudend water. Bij Xigia Beach zwemmen we in ijskoud, melkachtig zeewater. Het bevat zwavel en collageen. Volgens de boekjes krijg je hier een mooie huid van en word je een paar jaar jonger. Eric gebiedt mij nog een tijdje in het water te blijven liggen. Aan de geur van rotte eieren wen je vanzelf. Xigia Beach is vooral een sympathiek baaitje, met een geweldige beachbar. Drankjes worden boven, vanuit de kantina aan de kustweg, in het mandje van de kabelbaan gezet en naar beneden “gefietst”. De kabelbaan wordt aangedreven met de pedalen van een vastgezette fiets. Dit alleen al is reden genoeg om een verfrissing te bestellen.

Xigia Beach, Zakynthos
kabelbaan op Xigia Beach

We bewegen ons van maaltijd naar maaltijd en van strandje naar strandje. Het leven is goed op Zakynthos. De dag sluiten we af aan de kust, op het terras van restaurant Anadalis in Argassi. De zeebries is fris, dus ik trek mijn vest aan terwijl het donker wordt.

Porto Liminionas

Dit is absoluut de mooiste locatie op Zakynthos. Porto Liminionas is een smal fjord aan de westkust. Knalblauw water en een houten duikplank om in het water te springen. Bij de taverna ploffen we op een strandbed met uitzicht op de open zee. Als we oververhit zijn geraakt zoeken we verkoeling in de baai. We maken ons niet druk.

Liminionas Beach, Zakynthos

Op de terugweg doen we boodschappen. Het is BBQ-time! We hebben een kok bij ons, dus dat gaan we eens flink uitbuiten. Henk tovert van alles op tafel: van bietensalade tot gepofte aardappelen, gevulde champignons en natuurlijk tzatziki saus met veel knoflook. De vismedaillons uit de vriezer vallen tegen. Die gaan naar de huiskat. We hebben het opgegeven om hem steeds weg te jagen. Daarom haalt hij er vanavond zijn hele familie bij. Het is kattenfeest in de villa.

BBQ-time

Bootje varen

In het kleine haventje bij Laganas huren we een motorboot om een dag langs de zuidelijke kust te varen. Gewapend met koelbox gaan we op pad. We varen langs de waanzinnig mooie kust, eten een broodje tonijnsalade en drinken bubbels. Plassen doe ik buiten boord, laat ik daar maar eerlijk over zijn. Het water is nog te koud voor de schildpadden. Voor mij eigenlijk ook.

We meren aan op het strand van Marathonisi eiland. Dit wordt ook wel het schildpaddeneiland genoemd, maar die zijn er dus nog niet. De snackbarboot is er wel, hoe leuk! We scoren een lekker ijsje. Het strand delen we met andere toeristen. Toeristen zijn een bijzonder volk. Je hebt ze in alle soorten en maten. Sommigen onbeschaamd en luidruchtig. Regelmatig ook druk poserend met een selfiestick. Wat ben ik benieuwd naar al die fotoboeken met grootse zeemeerminnen in bevallige posities op een rots of een bootje. En ik maar denken dat ik dat beter niet kan doen met mijn figuur….

snackbarboot

Op de terugweg varen we langs Cameo Island. Helaas is het prive-eiland momenteel gesloten. Boven het strand wapperen witte doeken. Het ziet er romantisch uit. Wij bedenken ons dat we het eiland wel willen kopen. Dan blijven we hier. Henk kan zijn toverkunsten in de keuken kwijt, Ingrid wordt algemeen manager, Eric duikt achter de bar en ik zorg voor de vrolijke bediening op het strand. Dit wordt de populairste plek van Zakynthos. Ik zweer het je!

cameo island

De windmolen

“Je stinkt uit je bakkus.” Eric heet mij vriendelijk welkom op deze mooie dag. Het noorden van het eiland hebben we nog niet gezien en dat kunnen wij niet goed verdragen. We gaan er daarom nog een keer opuit, terwijl Henk en Ingrid het fort bewaken. De route langs de kust brengt ons mooie uitzichten. Zo nu en dan stoppen we bij een strandje. Het fototoestel draait overuren. Het mooiste plekje is “the windmill”, helemaal in het noorden van het eiland. Het uitzicht is fantastisch. Ook hier turquoise water en steile kliffen. We lopen via de trappen naar beneden. Het is een mooie locatie om te zwemmen naar de blauwe grotten. Maar wij willen nog naar Porto Roxa, dus we hebben geen tijd. Onze roadtrip gaat door naar de westkust.

uitzicht over baai bij windmill

Als we bij Porto Roxa aankomen is het al eind middag. Er staat een stevige bries en dat is best lekker, want de temperatuur begint steeds hoger te worden. We zitten al tegen de dertig graden. Iedere dag wordt het iets warmer. Zelfs de slangen komen uit hun schuilplaatsen. Onderweg zagen we er drie op het asfalt. We dutten even in op de tweepersoons schommelbedden. Heerlijk!

porto roxa, zakynthos

Porto Roxa

Op onze laatste dag nemen we Henk en Ingrid mee naar Porto Roxa, dat moeten zij ook nog zien. Een dagje schommelen, genieten van de zon en zwemmen in een fraaie baai. Zo ziet een ideale dag op Zakynthos eruit. Niets meer, niets minder: traagheid en ontspanning in een ontzettend mooie omgeving.

luie vakantie op Zakynthos

Check ook: 5 leuke activiteiten op Zakynthos die je niet wilt missen

Een luie vakantie op Zakynthos is een aanrader

Zei ik aan het begin van mijn verhaal dat er niet veel te beleven valt op Zakynthos? Wat een onzin! Het is een geweldig mooi eiland, met fantastische stranden en turquoise zeewater. Als je naar dit Griekse eiland gaat, mag je niet op het strand bij je hotel blijven hangen. Dat is eeuwig zonde. Voor de mooiste plekjes moet je wat moeite doen. Ga eropuit met je huurauto. Bezoek de mooie baaitjes, huur een bootje en geniet van je luie vakantie op Zakynthos. Nog niet overtuigd? Lees dan onze tips & tricks voor een roadtrip op Kreta!

*De namen van Henk & Ingrid zijn gefingeerd. Dat is beter voor iedereen…

selfie met schipwreckbeach
Tags:

7 reacties op “Even onthaasten: een luie vakantie op Zakynthos”

1. Mooi reisverhaal. De Griekse eilanden fascineren ons ook
    gaan we zeker nog eens doen. Jullie reisverslag in gedachte houdende.